ТОПОНІМІЧНІСТЬ ПЕТРА СТАРУХА
Топонімічність
Знакова
Німа
Комічність
Де
Втрата
Букви
Вже
…
Петро Старух
25 листопада 2016 р., в галереї «Дзиґа» (Львів, вул. Вірменська 35) відбулося відкриття персонального художнього проекту Петра Старуха – «ТОПОНІМІЧНІСТЬ». На виставці автор презентував 18 мотивів глибоко-індивідуального діалогу асоціативного живопису і поезії, що представляють собою концептуальну картину світу, в основі якої лежить система світоглядних категорій. Образ і слово у творчості Петра Старуха невіддільні один від одного й утворюють певний континуум без початку і кінця, у якому автор виступає дослідником terra incognita. Запропонований митцем синтез просторових елементів живопису з поетичним текстом породжує у глядача безліч вільних асоціацій, метафоричних паралелей, що є своєрідним кодом сприйняття світу і основою так званого «координуючого» або «асоціативного» мислення.
Представлений художником проект розкриває світ особистісного світовідчуття, передає діапазон експериментальних пошуків, наповнених асоціативними індивідуальними ознаками, космологічними гармонійними образами, топонімічними явищами, звуками, словами… Поезія, як і абстрактний живопис, має виняткове, елітарне значення, й доступні лише обізнаним. У нефігуративному живописі Петра Старуха захоплює можливість виходу через кольорові гармонії та барвисті звучання до відчуття безмежності, від мікрокосму до макрокосму. В презентованих на виставці асоціативних пейзажах кожний колір відіграє свою унікальну роль, створюючи або просту поетичну композицію, або цілу поему в одному творі.
Автор презентує об’єкти космологічної моделі світу за допомогою образів, кодів, символів, які не збігаються з навколишньою дійсністю, але при цьому художник не пропонує глядачу нічого оманливого. У цьому контексті варто згадати Василя Кандинського, який стверджував, що абстракціонізм – найскладніший з усіх мистецьких напрямів. Нефігуративний живопис вимагає загостреного відчуття композиції і кольору, і найголовніше при цьому – бути правдивим поетом. Просторова конфігурація у живописних творах Петра Старуха існує у вигляді кольорових плям і набуває символічної значимості, у якій творяться закони Всесвіту. Образотворче поле вільно-живописне, стихійне, що в цілому відповідає духу автора.
Синтезуючи асоціативне візуальне начало з вербальним, художник відкриває нову реальність, світ ідей, знаків, паралельні змісти, які мають особливий психологічний вплив на глядача й читача.
Урочисте відкриття мистецького проекту відбулося за участі відомого львівського художника, арт-директора галереї «Дзиґа» – Влодка Кауфмана. Привітати Петра Старуха з відкриттям персональної виставки, а також першими оцінити його творчість завітали друзі, колеги, викладачі і студенти кафедри дизайну НЛТУ України, артистична еліта Львова, серед них визнані мистці – Михайло Демцю, Степан Андрусів, Михайло Ягольник, Володимир Прусак, Ігор Ягольник, Ігор Біликівський, Лев Скоп та багато інших.
Виставка триватиме до 13 грудня 2016 р.
Інна Прокопчук,
кандидат мистецтвознавства,
викладач кафедри дизайну НЛТУ України.